Näin kevään aurinkoisina päivinä alkaa monella nousta kuume, eli autokuume. Se on tauti, josta pääsee eroon vain yhdellä tavalla, siis autokauppaan. Tänä päivänä se ei olekaan niin helppo juttu, koska vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon ja asiaan ei enää vaikuta vain omat tarpeet ja toiveet, vaan pitäisi ottaa huomioon myös ne päästöt.
Suomellahan on kovat ilmastotavoitteet
ja yksityisautoilu on osa, jolla niihin pyritään. Suomen hiilidioksidipäästöt (Co2)
ovat 0,2 % koko maailmasta, josta 9 % on henkilöautoista sisältäen ammattiautoilun,
eli todella vähän. Lähteäkö pelastamaan maailmaa hankkimalla kallis hybridi-
tai sähköauto, päästöt eivät näkyisi noissa prosenttiluvuissa mitenkään.
Voisihan sitä olla esimerkillinen ja toimia niin, mutta kun rahaa on vain
rajallinen määrä käytettävänä, se olisi pois jostain muusta, jos budjetti
ylittyisi. Raha on varmaankin ratkaiseva tekijä suurimmalla osalla hankintaa
tehtäessä, minkälaiseen vaihtoehtoon kukin päätyy ja se kaikille suotakoon.
Auton hankkiminen ja autoilu ovat aina
olleet Suomessa kalliita, siitä pitää hallitus huolen. Suomessa autoilusta
kerätään erilaisin veroin n. 8 mrd vuosittain ja palautetaan takaisin n. 1 mrd.
Tällaisesta tulonlähteestä ei varmasti luovuta. Auton ostajia yritetään
ohjailla erilaisin kannustimin hankkimaan vähäpäästöisiä autoja, ihan ok, mutta
silti liian kallista monille. Kuinka monella meillä on varaa sijoittaa n. 10 000
€ enemmän uuteen ladattavaan autoon, jos saa sopivan halvemmalla? Joillain ei
ole koskaan mahdollista hankkia täysin uutta autoa tai he eivät halua. Nykyiset
polttomoottori autotkin ovat jo vähäpäästöisiä.
Vuoden 2020 lopussa suomessa oli n. 2 750
000 kpl henkilöautoa, joista n. 45 000 kpl ladattavaa hybridiä ja n. 10 000 kpl
sähköautoa. Suomen tavoitteena on, että vuonna 2030 olisi n. 700 000 kpl
sähkö-/hybridiautoa. Suomessa myydään vuosittain reilut 100 000 kpl uutta autoa,
joista tulevaisuudessa pitäisi olla n. 70 000 kpl sähkö-/hybridiautoa, että
päästäisiin tavoitteisiin. Tavoite on kova, mutta onko realistinen? Uskokoon, ken
tahtoo.
Sähköautoilun kerrotaan olevan puhdasta,
ilmastoystävällistä ja halpaa. Hiilidioksidipäästöt ovat nolla, kun autolla
ajetaan, mutta kun otetaan mukaan koko valmistusprojekti alusta lähtien (erikoismalmien
louhinnasta alkaen jne.), niin lopputulos on jotain muuta kuin
ilmastoystävällistä ja puhdasta. Kannattaa katsoa Yle Areenasta Likaista
vihreää energiaa, niin näkökanta voi avartua. Halpaa vai ei, nykyiset sähkön hinnat,
kulutus ja siirto kaikkine veroineen ei ole mitään halpaa. Jos kulutus
lisääntyy sähköautoilun myötä, niin varmasti sähkön hinta nousee ja siihen
tulee jotain sivukuluja, koska onhan valtion saatava autoilusta oma siivu
tulevaisuudessa, kuten nytkin, kaikenlaisilla veroilla.
Olkoonkin auton käyttövoima mikä
tahansa, niin autot on tehty ihmisen liikkumista helpottamaan. Suomi on pitkien
etäisyyksien maa, täällä autot ovat välttämättömyys, liikutaan sitten omilla
tai julkisilla ajoneuvoilla käyttövoimasta riippumatta, ei kenenkään tarvitse
tuntea mitään ”ilmastohäpeää”. Liikkuminen kuuluu ihmisten perusoikeuksiin ja
se meille kaikille suotakoon.
Taidan jättää autokauppaan menemisen tällä
kertaa väliin ja pestä oman auton, jospa se näyttäisi pesun jälkeen uudemmalta
ja autokuume menisi tällä kertaa ohi näin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti