torstai 1. huhtikuuta 2021

Bensa, diesel, hybridi, sähkö vai jokin muu?

Näin kevään aurinkoisina päivinä alkaa monella nousta kuume, eli autokuume. Se on tauti, josta pääsee eroon vain yhdellä tavalla, siis autokauppaan. Tänä päivänä se ei olekaan niin helppo juttu, koska vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon ja asiaan ei enää vaikuta vain omat tarpeet ja toiveet, vaan pitäisi ottaa huomioon myös ne päästöt.

Suomellahan on kovat ilmastotavoitteet ja yksityisautoilu on osa, jolla niihin pyritään. Suomen hiilidioksidipäästöt (Co2) ovat 0,2 % koko maailmasta, josta 9 % on henkilöautoista sisältäen ammattiautoilun, eli todella vähän. Lähteäkö pelastamaan maailmaa hankkimalla kallis hybridi- tai sähköauto, päästöt eivät näkyisi noissa prosenttiluvuissa mitenkään. Voisihan sitä olla esimerkillinen ja toimia niin, mutta kun rahaa on vain rajallinen määrä käytettävänä, se olisi pois jostain muusta, jos budjetti ylittyisi. Raha on varmaankin ratkaiseva tekijä suurimmalla osalla hankintaa tehtäessä, minkälaiseen vaihtoehtoon kukin päätyy ja se kaikille suotakoon.

Auton hankkiminen ja autoilu ovat aina olleet Suomessa kalliita, siitä pitää hallitus huolen. Suomessa autoilusta kerätään erilaisin veroin n. 8 mrd vuosittain ja palautetaan takaisin n. 1 mrd. Tällaisesta tulonlähteestä ei varmasti luovuta. Auton ostajia yritetään ohjailla erilaisin kannustimin hankkimaan vähäpäästöisiä autoja, ihan ok, mutta silti liian kallista monille. Kuinka monella meillä on varaa sijoittaa n. 10 000 € enemmän uuteen ladattavaan autoon, jos saa sopivan halvemmalla? Joillain ei ole koskaan mahdollista hankkia täysin uutta autoa tai he eivät halua. Nykyiset polttomoottori autotkin ovat jo vähäpäästöisiä.

Vuoden 2020 lopussa suomessa oli n. 2 750 000 kpl henkilöautoa, joista n. 45 000 kpl ladattavaa hybridiä ja n. 10 000 kpl sähköautoa. Suomen tavoitteena on, että vuonna 2030 olisi n. 700 000 kpl sähkö-/hybridiautoa. Suomessa myydään vuosittain reilut 100 000 kpl uutta autoa, joista tulevaisuudessa pitäisi olla n. 70 000 kpl sähkö-/hybridiautoa, että päästäisiin tavoitteisiin. Tavoite on kova, mutta onko realistinen? Uskokoon, ken tahtoo.

Sähköautoilun kerrotaan olevan puhdasta, ilmastoystävällistä ja halpaa. Hiilidioksidipäästöt ovat nolla, kun autolla ajetaan, mutta kun otetaan mukaan koko valmistusprojekti alusta lähtien (erikoismalmien louhinnasta alkaen jne.), niin lopputulos on jotain muuta kuin ilmastoystävällistä ja puhdasta. Kannattaa katsoa Yle Areenasta Likaista vihreää energiaa, niin näkökanta voi avartua. Halpaa vai ei, nykyiset sähkön hinnat, kulutus ja siirto kaikkine veroineen ei ole mitään halpaa. Jos kulutus lisääntyy sähköautoilun myötä, niin varmasti sähkön hinta nousee ja siihen tulee jotain sivukuluja, koska onhan valtion saatava autoilusta oma siivu tulevaisuudessa, kuten nytkin, kaikenlaisilla veroilla.

Olkoonkin auton käyttövoima mikä tahansa, niin autot on tehty ihmisen liikkumista helpottamaan. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, täällä autot ovat välttämättömyys, liikutaan sitten omilla tai julkisilla ajoneuvoilla käyttövoimasta riippumatta, ei kenenkään tarvitse tuntea mitään ”ilmastohäpeää”. Liikkuminen kuuluu ihmisten perusoikeuksiin ja se meille kaikille suotakoon.

Taidan jättää autokauppaan menemisen tällä kertaa väliin ja pestä oman auton, jospa se näyttäisi pesun jälkeen uudemmalta ja autokuume menisi tällä kertaa ohi näin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Liikkumisen vapaus ja helppous